چرا موقع سلام کردن با هم دست می دهیم

این روزها دست دادن بین مردم به هنگام سلام گفتن بسیار متداول می باشد.خودتان هم هر روز که دوستانتان را می بینید به صورت اتوماتیک این کار را می کنند، اصولا مردم هر زمان که یکدیگر را می بینند با هم دست می دهند، اما اغلب مردم نمی دانند چگونه عمل دست دادن آغاز شد.

مثل خیلی از موارد فرهنگی دیگر عده ای می خواهند این کار را به ایرانیان و دوره هخامنشیان نسبت دهند،ایرانیان در آن زمان از نظر فرهنگی در سطح خیلی بالایی بوده اند اما این نظریه بیشتر به جملات بی صاحب شباهت دارد که به کورش کبیر نسبت می دهند در حالی که روح او هم خبر ندارد. قدمت این موضوع بسیار بیشتر از این حرف هاست و اینکه به دوره هخامنشیان و امثال آن برگردد.

از دوران باستان دستها به عنوان سمبل قدرت و قوت مورد توجه بوده  از دست برای جنگیدن با دشمنان، کشتن حیوانات و ساختن سلاحها استفاده می شود <<جریان زور بازو و از این حرف ها هم همین است>>. هنگامی که هنوز زبان به عنوان یک وسیله ی ارتباطی، کامل و پیشرفته نبود، وقتی که کسی دستش را به سمت دیگری دراز می کرد به نشانه حسن نیت و دوستی بود.

در مذاهب اولیه نیز دست سمبل قدرت بود. یونانی ها به هنگام نیایش با خدایانشان دستهایشان را بالا می گرفتند.

به حالت دست به سینه سلام کردن هم نشانه احترام بود. این رسم هنوز هم در هند و سایر کشور های آسیایی رواج دارد. در بین عرب ها نیز زمانی مرسوم بود که دست مافوق و بزرگتر از خود را به نشانه ی ادای احترام ببوسند. به هر حال این عمل به شخص احساس کوچک بینی می داد که دست را ببوسد و کم کم بوسیدن دست از رواج افتاد.

به طور کلی و تقریبا به صورت امروزی آن دست دادن در یونان آغاز شد. یونانیان اولیه وقتی که می خواستند با یک غریبه طرح دوستی بریزند با او دست می دادند(البته نه به شکل امروزی آن بلکه دو دست را تا ساعد می گرفتند) و کم کم این سنت تا حدی رواج یافت، بعد ها چون این عمل دیگر خیلی رسمی و پیچیده بود تبدیل به یک دست (دست راست) دست شد و به شکل امروزی در آمد و امروزه یک عمل کاملا مرسوم می باشد. امروزه وقتی ما دوستان و یا آشنایان خود را می بینیم بطور خودکار و حتی ناخود آگاه به هنگام سلام گفتن دست راستمان را دراز می کنیم.

جالب است بدانید که تئودور اوزولت یکی از روسای جمهور آمریکا در اول ژانویه سال ۱۹۰۷ در واشنگتن با ۸۵۱۳ نفر دست داد. این رکورد جهانی بود. امروزه نیز دست دادن به عنوان سمبل دوستی است.

 تئودور روزولت