داستان بوگاتی های چهاردر
سدان های بوگاتی
در سال ۱۹۹۹ شرکت بوگاتی، خودروی سدان EB 218 را روانه ی بازار کرد. گرچه که بوگاتی هزینه های زیادی را صرف طراحی و ساخت EB218 کرده بود و این خودرو می توانست صفر تا ۱۰۰ را در ۴.۵ ثانیه طی کند و با موتور ۵۵۵ اسب بخاری در قلب خود می توانست km/h 300 سرعت بگیرد، اما در بازار خودروهای سدان فوق لوکس از رقیب های پر قدرت آلمانی و آمریکایی که روزهای اوجشان را سپری می کردند شکست خورد و بوگاتی فروش چندانی روی این محصول نداشت.
بعد از آن بوگاتی تمرکز خود را روی سوپر اسپرت ها گذاشت.
که سوپر اسپرتهایش به لامبورگینی شباهت داشت و طراحی داخلی اش هم چنگی به دل نمیزد.
تا اینکه بوگاتی در طراحی ویرون خط مشی طراحی خود را پیدا کرد. استفاده از خطوط منحنی روان و نرم در طراحی بیرونی و تلفیق آن با بدنه ی فلزی براق و طراحی داخلی ساده اما زیبا… .
بعد از آن بوگاتی طوفان به پا کرد…
سوپر اسپرتهایش جزء محبوب ترین ها و گرانترین خودروهای کلاس خودش در جهان شد.
بوگاتی پس از موفقیت هایش در سوپر اسپرت ها به دنبال کسب نام و نشانی در کلاس سدان بود. در سال ۲۰۱۳ بوگاتی که همیشه مایوسانه به بازار پر سود خودروهای سدان فوق لوکس چشم داشت، دوباره به این بازار چنگ انداخت. کانسپت گالیبیر آخرین تلاش کمپانی فرانسوی بوگاتی برای بازگشت به میدان رقابت خودروهای سدان فوق لوکس بود که به تعلیق افتاد.
در زمان معرفی قرار بود گالیبیر با موتور ۸۰۰ اسب بخاری رونمایی شود که با عوض شدن مدیر شرکت بوگاتی تصمیم بر آن شد تا این سدان را با قدرتی در حد و اندازه بوگاتی ویرونرون رونمایی کنند تا به اعتبار برند بوگاتی (یعنی کمپانی تولید کننده خودروهای پر قدرت) لطمه ای وارد نشود.
بوگاتی گالیبیر صفر تا ۱۰۰ را در ۳ ثانیه شتاب می گیرد که برای یک خودرو سدان رکورد فوق العاده ای است. قدرت موتور آن ۱۲۰۰ اسب بخار است و سرعت این فوق لوکس فرانسوی بر روی۳۵۰km/h محدود شده است.
در طراحی بدنه ی این خودرو از فلز براق نقره مانندی استفاده شده تا حس سلطنتی و اشرافی این خودرو به بهترین شکل القا شود.
در داخل این خودرو گلچینی از بهترین و مرغوب ترین چرم ها و چوب ها و مواد استفاده شده که از یک خودرو فوق لوکس همینطور هم انتظار می رود، اما آن چه که شاید توجه و تعجب شما را برانگیزد طراحی داخلی بسیار ساده ی این خودرو است.
برای طراحی داخلی گالیبیر نهایت سادگی و وقار در نظر گرفته شده که یادآور همان حس شکوه و سلطنتی یک خودرو فوق لوکس چند میلیون دلاری است. همه چیز در این خودرو حالتی ساده با دسترسی آسان دارد.
در مورد عدم تولید انبوه این خودرو توسط بوگاتی در زمان وعده داده شده شایعات زیادی وجود داشت که پر قدرت ترین آنها عبارت اند از :
*محدود بودن خط تولید بوگاتی
*تمرکز شرکت بوگاتی برای تولید بوگاتی ویرون های پیش خرید شده اش و تحویل به موقع آنها به مشتری هایش.
*وضعف های مهندسی بوگاتی برای تولید یک سدان با شتاب صفر تا ۱۰۰ ی تنها ۳ ثانیه و رفع نقص های آن.
به هر حال هر چه که باشد این اقدام جسورانه ی بوگاتی می تواند خط و نشان جدیی برای یکه تازان این کلاس از خودروها باشد. خودرویی که ممکن است در سال های آتی وارد بازار خودروهای فوق لوکس شود و شرکت های رولزرویس و بنتلی مجبور شوند سودشان را با بوگاتی هم تقسیم کنند.